יום שבת, 21 במאי 2011

עם מי לא להסתבך ביצירת קשר זוגי - חלק א'

"לא טוב היות האדם לבדו" נאמר בספר בראשית. "מבדידות האנשים הופכים קשים" שר שלמה יידוב (למילים של יהונתן גפן ב"שיר בין ערביים")
אנשים פנויים רבים, מוצלחים ובעלי כישורים רבים, שרוצים זוגיות והיו רוצים להיות במערכת יחסים אינטימית ומחייבת, מוצאים את עצמם לבד. חלקם אף משקיעים מאמצים רבים ביצירת קשר זוגי.
מה אם כך הגורם לכך שהם עדין פנויים?
אחת הסיבות לכך היא בחירה באדם שאיננו מתאים,  או אינו פנוי  ליצירת קשר משמעותי.
בספרה "פנויים לקשר" שהוא מעין ספר ל"עזרה עצמית" (הוצאת מודן) מונה מקסוול קלייר את  הטיפוסים שהשקעה בהם היא בחזקת ברכה לבטלה. גם סול גורדון (בספרו "אהבה זה לא מספיק", הוצאת ר. סירקיס) הכין רשימה של אנשים שאינם מתאימים ליצירת קשר משמעותי זוגי.
 מי נכלל ברשימת האנשים שאינם פנויים לקשר זוגי וליצירת זוגיות:
האנשים שאתם הקשר יגיע למבוי סתום ולא יתקדם לכיוון זוגיות לטווח ארוך :
  1. גבר או אשה נשואים.  
לרוב, מוצא האדם הנשוי ברומן מחוץ לנישואין היבטים שונים שחסרים בנישואיו: להט, רגשות, צחוק ומין. לרוב לא יפרק את נישואיו למען הקשר ה"אסור"  שדוקא קיומו  מאפשר לו להמשיך ולהישאר במסגרת נישואיו  ולא לפרק אותם.היבט נוסף וחשוב: הקשר עם האדם הנשוי לא מאפשר לתת בו אמון מלא.
2.       אדם שמצהיר על כך שאינו פנוי למחויבות לטווח ארוך.
פחד ממחויבות מאפיין גברים ונשים כאחד. התופעה מכונה "תסמונת פיטר פן" ואף "תסמונת הפלייבוי".  לעתים קרובות נוצר קשר מהנה ומעמיק, ורק בשלב מאוחר מתברר שבן-הזוג הנהנה מההווה, חושש ממחויבות לטווח ארוך או ממיסוד הקשר. "ההתבוננות שלי בזוגות לא הראתה מעולם פחדן-מחויבות-לטווח-ארוך, שהשתנה בתוך אותה מערכת יחסים", טוענת סוזן פייג' (בספרה "אם אני כל כך רוצה אז למה אני עדיין לבד?", הוצאת מודן).
חשוב, אם כך, לברר במהלך הפגישות הראשונות אם יש הסכמה לגבי טיבו של הקשר המתהווה.  

3.       אדם שזה עתה סיים מערכת יחסים אחרת.
אדם שסיים קשר (במיוחד שלא ביוזמתו) לרוב אינו פנוי לקשר זוגי חדש. הוא עדין מעורב רגשית עם בן הזוג הקודם, וממשיך להרגיש כלפיו רגשות עזים (כולל אהבה, פגיעה, שנאה או זעם).
ירידת הרגשות העזים היא שתעיד על השתחררות אמיתית מהקשר הקודם.

4.       אדם שנוהג באלימות או בהתעללות נפשית.
להתנהגות אלימה יש סימני אזהרה. הגבלה בלבוש, באיפור, הגבלת האנשים אתם אפשר להפגש, בהרחקה ממערכות יחסים כולל מהמשפחה, בקנאה מוגזמת, בבילוש , בכפיה.  
עובדה היא שרוב הנשים המוכות היו קודם חברות מוכות.
דרך לבדוק את יחסו של האדם הכופה הוא להגיד לו "לא" בנושאים כלשהם, ולבחון את תגובתו. האדם שאיננו מכבד את זכותך לומר "לא" נוקט באלימות.

5.       אדם שרוצה לשנות אותך.
אדם שרוצה לשנות את השני אינו אוהב אותו כפי שהינו. לתקווה שניתן לשנות את הפרטנר ולעצב אותו לפי רצוננו אין שום סיכוי להתממש. עלינו ללמוד לחיות עימו כמות שהוא.

6.       אדם שנחפז מאוד למסד את הקשר הזוגי , ואיננו מוכן לחכות להבשלתם של תהליכים, ולהיכרות הדרגתית.
חשוב לזהות אם האדם אתו יוצרים קשר זוגי שייך לאחת הקטגוריות המוזכרות.
זה יכול למנוע מפח נפש בהמשך. 
מי פנוי ליצירת קשר זוגי אבל לא מתאים? חלק ב'

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה