יום שלישי, 31 במאי 2011

ספור התמודדות עם מחלה בעזרת הדמיון


עבודה עם הדמיון בעזרת קלפי  COPE, קלפים מטאפוריים/השלכתיים.
מדי שבוע אני פוגשת אותה בביתה. הכלים של NLP ודמיון מודרך בהם אני משתמשת מחזקים אותה.
אשה קטנה עם מחלה גדולה. עד עכשו נמנעה בכל כוחה מלהגיע לבית חולים, הפעם תקפו אותה כאבים,  לא יכלה לעמוד בהם והלכה לבית החולים. "הגעת בדקה ה-90", אמרו לה.  קבלה טיפול.
המצב החמור שבגללו הגיעה לבית החולים השתפר, אבל ההתמודדות נמשכת.
אני מביטה בהערכה בה ובדרך ההתמודדות שלה.  
בואי ספרי לי ספור, ספור של התמודדות, בקשתי.

הנחתי לפניה קלפים בתפזורת, מתוכם היא בחרה ששה.
איזה קלף מייצג את גיבור הספור ?
והיא בוחרת קלף, מתבוננת בו ומספרת:
"אני רואה ידיים. המון ידיים הנישאות אל על. הגיבור שלי נמצא בתוך מערבולת, קשה לו להתמודד אבל הוא לא נכנע. הוא נלחם, הוא לא מוותר לא נופל פנימה. כשהוא חושב אני לא יכול  -  הוא כן יכול הוא ממשיך להיות למעלה למרות הקושי.  הנה, תראי, הידיים בציור כלפי מעלה".
זה מוכר לך מהחיים? אני שואלת. "כן, זו אני. תפיסת עולם שאומרת אין דבר כזה להרים ידיים" !
הגיבור יוצא למסע – להתמודד עם משימה , איזה קלף מייצג את המסע הזה?
בקלף שבחרה יש שלוש  דמויות.
"זו אני הקטנה ומעלי הגדולה זו אמא שלי.  אני עצובה. למה אני כל כך עצובה. היא חולה,  היא ידעה מה יש לה. מישהו מחכה לה למעלה. זה המוות. ואכן מעל נשקפת דמות מטושטשת. איך ילדה קטנה יכולה  להתמודד עם משהו כשלא יודעים מה זה? איך מתמודדים עם הפחד?  אז הייתי ילדה קטנה עם אמא חולה. היום הייתי יכולה להתמודד".
מה קורה בדרך? מי עוזר לגבור שלך במסעו?
והיא בוחרת מבין 6 הקלפים קלף אחד .
"זו אני המחפשת קצת רוגע, שלוה. כעת אני נערה, נשענת על משענת. אין אמא. אן כעס ואין מתח. אני רוצה את השקט הנפשי"
ומה הדבר שמביא לך רוגע?
"אני יודעת מה אני רוצה ומה הכיוון שלי.
אני רוצה ללכת לצבא. לא רוצה משפחה מאמצת, גם אם זו אחותי הגדולה.  ואחר כך ?  אני רוצה  ילדים. אני רוצה לתת להם המון אהבה. לא אהבה חונקת, לא לכפות עליהם דברים. שיגדלו בריאים בנפשם. על ידי אהבה והכוונה נכונה. קבלת  מכה - לא נורא, תקום....התלכלכת בחול ? לא נורא – נשטוף....
הגיבורה שלך נתקלת במכשולים
הקלף שנבחר חיה מאיימת וחושפת שיניים. זה בהחלט משקף מכשול.
"יש כל כך הרבה מכשולים בחיים. החיה רוצה לשבור  ולהכניע אותי. הוא פותח פה לנשוך ולהפחיד, תראי את העיניים האלה!
אבל אותי אי אפשר להפחיד. אני משתמשת בכלים חכמים..  לא בכוח הזרוע , לא על ידי מריבות, אלא על ידי הראש. אני מנצחת את החיה כמו כל דבר".
הגיבורה מתמודדת עם המכשולים שבדרך
הקלף שבחרה הוא קלף עם דמות אשה
"רגועה יפה שלוה, כמו פעם. עד לפני 3 שנים (גילוי המחלה) נראיתי מצויין. זו אני במלוא הדרי", היא אומרת. "עברו  40  שנה, הגוף עבר הרבה, גיל , מחלות, אבל הנשמה לא השתנתה. בעבר הפנו אחרי את הראש, הרבה בחורים אהבו אותי. היום אני רוצה שיראו את הפְנים שלי, את הנפש שלי  ולא את החיצוניות שלי. ועל אף השינוי החיצוני  אוהבים אותי גם היום. זו מתנת שמים. אני לרגע לא בודדה. לרגע לא בלי חברים".  
סוף הספור בהצלחה
הקלף שבחרה הוא קלף של אדם חושב, מהרהר.
" המחשבה איך אני מסכמת את סיפור חיי. זה סיכום הספר של החיים. כל מה שיש לי לספר נמצא בקלף הזה. פה אני חושבת באיזו צורה זה יצא הכי טוב. אני שקועה במחשבות איך לערוך את הספר שלי, מה בא לפני מה, איזה פרק קודם. זה סיכום הספר של החיים שלי. 3 שבועות לא נגעתי בעט.  אני רוצה להמשיך לכתוב את ספור חיי, אסור לי לדחות".
"שמת לב, שבתחילה בחרתי ציור מופשט  ואת שתי הדמויות  השארתי לסוף? הדמויות נכנסו לספור רק לקראת הסוף."
ספור של התמודדות  בעזרת קלפים מטאפוריים, קלפי COPE ובעזרת הדמיון.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה