יום שבת, 25 ביוני 2011

היי את עצמך - ערך עצמי ואותנטיות

"מה אני עושה לא נכון" ? זו השאלה שנשאלתי.
"אני נראית לא רע, מקפידה על ההופעה שלי, אומרת מה שצריך לומר, מנסה לעשות רושם טוב, מפגינה בטחון עצמי, מחייכת, "משחקת אותה", נראה לי שאני מתנהגת כמו שצריך,   ובכל זאת לא קורה כלום. פעם אחר פעם,  הדייט לא מתקדם לשום מקום. נכון שלא תמיד אני מעוניינת, לפעמים זה מצדי  אבל בהרבה מקרים אומרים לי שלום מנומס... וזהו". כך אמרה.
כיון שהכרתי אותה מקרוב, וידעתי שיש לה אישיות נעימה, מעניינת,
הצעתי לה: "תהיי את עצמך, אותנטית".
"תהיי את עצמך? אני? מה זאת אומרת? אבל כולם מכירים אותי כך. מחייכת, בטוחה, אומרת את הדבר הנכון. למרות.... שבפנים, אני לא כל כך בטוחה ואני אפילו קצת פוחדת". כך אמרה.
"כן, כך בואי כמו שאת אמיתית בלי מניירות בלי פוזות ואפילו עם פחות הפגנת בטחון עצמי. אולי דוקא הוא מרתיע". אמרתי.

אז מתי ולמה התחלנו לחשוב שאנחנו צריכים להשתנות כדי להתקבל בחברה, שצריך להיות כמו כולם אחרת לא יקבלו אותנו ? והאם אפשר אחרת?
כשנולדנו היינו מושלמים. כמה קריאות התפעלות היו מאתנו, מכל תנועה ומחווה. עשינו דברים בלי לחשוב ולחשוש איך אנחנו נראים ומה אומרים עלינו.
לאט לאט התחלנו לקבל תגובות מהאנשים הקרובים לנו ביותר: "זה לא יפה ... לא עושים ככה.. ככה לא מתנהגים..."
ואז התרחב עולמנו ונוספה הזירה החברתית, פגשנו בילדים האחרים בשכונה ובכתה,  ורצינו להיות מקובלים. התחזקה בנו המחשבה  שכדי להתקבל בחברה  צריך להיות כמו כולם, אחרת לא יקבלו אותנו ואולי אף ינדו אותנו. היה  חשוב להיות כמו כולם, אז התחלנו לשנות את עצמנו. המשכנו בכך גם כמבוגרים.

מה עומד מאחורי הצורך להשתנות, להיות כמו כולם?
המחשבה:   אני כמו שאני  - לא  טוב מספיק . ואם אני לא טוב מספיק  אני צריך להשתנות.

נדמה לנו שאנו לא  טובים מספיק (GOOD ENOUGH),  שיש בנו משהו שלא שווה להציג, שאנחנו  צריכים להציג  דמות חברתית שונה, כמו שחקן או זיקית. ואז זה לא אמיתי. וכשזה לא אמיתי – זה לא עובד.
אז איך אני יכול להיות אני כשאני לא באמת יודע מי אני ?
הטריק להתמקד ב: למה מספיק טוב   להיות אתה עצמך.  
מספרים  ששאלו את מיכלאנג'לו איך הצליח להפוך גוש שיש הפגום לפסל "דוד"  כל כך יפה?
והוא ענה : אני  לא...למעשה  הפסל המושלם כבר היה שם , כלוא שם, אני רק חשפתי ושחררתי  אותו. 
כך זה גם לגבי עצמנו. ככל שנכיר בערכנו מוקדם יותר נוכל להראות זאת. יש בנו משהו יפה ואנחנו לא נותנים לעצמנו קרדיט מלא על כך, גם אם יש מה לסתת ולשפר.
ככל שנכיר בערך העצמי שלנו וכמה שאנחנו טובים כמו שאנחנו, כך נציג לעולם את מי שאנחנו באמת,  עם הערך  שלנו, אולי לא מושלמים – אבל מושלמים בייחוד שלנו. ערך עצמי זו מילת המפתח.
וגם אז יש צורך בגמישות. התנהגות גמישה היא אחד המפתחות להצליח בכל תחום בחיים. הגמישות היא אחד העקרונות החשובים ביותר ב NLP.
יש מקרים שבהם צריך לשים מסיכה חברתית כדי להשתתף במשחק החיים, אבל רק לזמן קצר,
בלי  לשכוח שזה רק משחק, ובלי להתפשר על עקרונות וערכים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה