יום שישי, 26 באוגוסט 2011

איך להתגבר על ביישנות וחרדה חברתית בעזרת NLP ?


                                                            צלם יורם צדיק
 האם אתם ביישנים? מתקשים ביצירת קשרים? נבוכים בחברת אחרים? חוששים ממה חושבים עליכם? ואולי מדברים עליכם ? מרוכזים באיך מתייחסים אליכם?
יש הרואים בביישנות משום צניעות וענווה. ואכן האדם הביישן נתפס לעתים כאדם צנוע עדין ונעים. יחד עם זה ביישנות היא תכונה שיכולה  לעכב, להקשות על השגת מטרות, על יצירת קשרים חברתיים, על מציאת בן/בת זוג, ועל מציאת עבודה ואולי על עמידה על הזכויות. ביישנות היא אחד הביטויים של חרדה חברתית.
"לא הביישן למד" אמרו חז"ל  ואולי גם אינו מתקדם. הנה כמה דרכים  להתגבר על ביישנות :
סקרנות - אחת הדרכים להתמודד עם ביישנות היא באמצעות סקרנות. לפתח סקרנות ועניין ביחס לאחרים. תתעניינו  בכנות באחר, כאשר "אחר" יכול להיות כל אחד בו אתם פוגשים, נסו ללמוד משהו חדש הקשור אליו.
להרגיש בנוח- חשבו מה יגרום לאדם שמולכם להרגיש בנוח אתכם, נסו להעניק לו את ההרגשה הזו. האם חשבתם על האפשרות  שגם הוא ביישן ?
תחושה הפוכה - חשבו מה התחושה ההפוכה לזו שאתם מרגישים. מה ההיפך מביישנות - אולי התלהבות? עזרו למי שמולכם להרגיש הרגשה כך. הרעיון הוא שכשאתם מנסים לגרום לאחרים להרגיש תחושה מסוימת אתם חייבים בעצמכם להרגיש כך.
התרכזו באחר ולא בכם. אנשים אוהבים לספר על עצמם ולכן שאלו שאלות הקשורות בהם. הכינו מספר שאלות שיאפשרו לכם לנהל שיחה קצרה ולא מחייבת.
התעניינו ולימדו - כאשר אדם מתנהג ופועל בדרך שמוצאת חן בעיניכם נסו ללמוד ממנו, התבוננו בו שוחחו אתו, התענינו כיצד פעל, מה הרגיש, מה הביא אותו לכך. בהקשר לכך, אולי יעניין אתכם לדעת ש NLP  נוצר מהתבוננות ולמידה של התנהגויות של אנשים המצויינים בתחומם.
התבוננו - התבוננו באנשים, צפו בטלויזיה או בסרט וראו איך הם מתקשרים, נוהגים, מתנהלים - למדו מהם.
ההתרכזות באחרים תאפשר לכם להיות פחות מרוכזים  בעצמכם  ובתחושות שלכם, תוך כדי כך אולי תופתעו לגלות שהביישנות  נעלמה ופינתה מקום לסקרנות, למידה ובטחון.   

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה